Svaz průmyslu a dopravy ČR uspořádal u příležitosti svého stoletého výročí anketu, v níž veřejnost vybírala největší průmyslovou ikonu, která šířila nebo stále šíří dobré jméno českého průmyslu a České republiky. Mezi desítku kandidátů jsme ve Svazu vybrali tradiční české výrobky jako České pivo a Český křišťál, zavedené značky Škoda Auto, Baťa, Zetor či Petrof, ale také špičkové produkty, antivirový software Avast, cvičný bojový letoun L-39 Albatros, plastickou trhavinu Semtex a vůz Tatra T77.

Anketou jsme chtěli vyzvednout kvalitu a tradici českých průmyslových firem, um českých rukou a schopnost našich podnikatelů přijít na trh v pravý čas s tou správnou inovací. Do hlasování se zapojily přes tři tisícovky lidí na ekonomické serveru E15.cz i zpravodajském serveru Blesk.cz. Na první tři místa vynesli obuvnickou ikonu Baťa, České pivo a globálně úspěšný automobilový brand Škoda Auto.

Tomáš Baťa a jeho potomci vybudovali už na začátku minulého století globální obuvnické impérium. Stejně jako v Americe Henry Ford inspiroval svými metodami řízení a organizace výroby řadu světových podnikatelů, stal se Baťa vzorem pro mnohé české průmyslníky. Byl prototypem vizionáře, které potřebujeme i v dnešní době. Vítězství této značky v naší anketě může být inspirací pro ostatní.

Tomáš Baťa (1876 – 1932)